Hoe schrijf je een goed persbericht?

Een persbericht is zoals het klinkt: klaar voor de pers, de media. Redacties en journalisten ontvangen er veel per dag. Hoe duidelijker en vollediger jij bent met jouw bericht, des te minder groot de kans dat zij op de ‘verwijder’ knop drukken. Volledig niet verwarren met lang en onsamenhangend. Dat is echt iets anders. Hierbij tips voor een persbericht dat staat!

Zet in het onderwerp veld; Persbericht + onderwerp (alleen persbericht is niet genoeg.)

Het bericht zelf verstuur je als bijlage. Voor journalisten is het handig als dit een word document betreft, zodat ze er zelf nog wat regels aan toe kunnen voegen indien nodig.

Houd je aan een vaste opmaak.

Start met een pakkende titel.

Dit heeft niks te doen met creativiteit, maar met een kop die het hele persbericht omvat. De journalist weet in een oogopslag of het een boek of nieuw soort shampoo betreft.

Begin met wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe.

Een persbericht is geen Cluedo. De belangrijkste zaken zet je meteen in de eerste alinea. Bij een goed persbericht kan een redactie, indien er ruimtegebrek is in het blad, besluiten de laatste alinea weg te laten. Dan verandert er niets aan de essentie van het bericht. Het is dus oprolbaar.

Diep in de tweede alinea jouw waarom uit.

Vooral bij actuele, maatschappelijke onderwerpen is het raadzaam om het huidige probleem aan de kaak te stellen. Een pijnpunt vraagt om de oplossing. Een voorbeeld hiervan zou zijn: problemen in de zorg, problemen in het huidige onderwijssysteem en wat dat teweegbrengt. Onderwerpen die ver ons bed lijken, haal je dichtbij om te vermelden welke consequenties het voor de lezer/ consument heeft. In deze alinea speel je in op gevoel. In die alinea die erop volgt kom je met de oplossing.

Bij iedere nieuwe alinea kies je voor een pakkend tussenkopje.

Benoem in het persbericht eerdere relevante interviews of andere media- uitingen.

Ben je al een keer als expert te zien geweest in een panel, dan zou ik dat zeker melden. Al eerder een boek geschreven? Gastspreker geweest bij TEDx? Laat het vooral weten.

Vergeet na het afsluiten van het persbericht de noot aan de redactie niet!

Hierbij verwijs je naar contactgegevens, waar eventuele foto’s opvraagbaar zijn. Wie kan de pers te woord staan bij vragen? Media werkt adhoc, vooral een mediakanaal dat dicht op het nieuws zit. Zorg dus dat je na het versturen van je persbericht ook echt goed bereikbaar bent.

Een persbericht hoeft niet lang te zijn. Kort en bonding. 350 woorden is genoeg.

De laatste tip die ik je wil meegeven is: weet aan wie je jouw verhaal stuurt. Kranten vinden het vaak fijn om een exclusief verhaal te hebben!

Laat een reactie achter





19 + 19 =