Slimme ondernemers maken een mediaplan!

Gelukkig, er is een issue!

Het eerst kwartaal zit er bijna op. Is het jou al gelukt om in de media te komen? Misschien voelt het nog te veel als een toevalstreffer om in een krant of tijdschrift te staan. Zo is het soms, maar ook vaak niet.
Slimme ondernemers maken een media plan. Aan het begin van het jaar pakken zij hun jaarplanning erbij en gaan eens kijken welke dagen of gebeurtenissen prima “haakjes” zouden kunnen vormen voor hun verhaal in de media.
Echte actualiteiten als verkiezingen, terreurdreigingen en natuurrampen gaan natuurlijk voor, maar de media is zeker gevoelig voor commerciële dagen als Valentijnsdag of Secretaressedag. En wat dacht je van “de week van het geld, of “de week van de opvoeding”. Of Wereld Yogadag.
Neem eens een kijkje op: www.issuekalender.nl

Zet eens een andere bril op!
Laten we eens kijken naar “de week van het geld”. Deze week kan je met verschillende brillen bekijken. Je kan een stuk aanleveren over snel, veel geld verdienen. Of over financiële onafhankelijkheid van de vrouw. Over verborgen financiële problemen bij senioren. Of over budgetteren voor de jeugd en zakgeld. Of over leven met schulden.
Ik kan zo nog wel tien onderwerpen bedenken die over geld gaan. Jij ook? Wie weet sluit dit aan bij jouw diensten en of expertise?
Ditzelfde kan je doen voor “de week van zorg en welzijn”. Gaat het al borrelen in je bovenkamer? Heb je al een idee over jouw bijdrage voor de media?

We houden van oplossingen, maar nog meer van op te lossen problemen!
Laatst werd ik gebeld door een zorgmedewerker werkzaam in de methadonverstrekking. Zij deden een experiment waarbij gebruikers, in ruil voor een uur vuilprikken, een warme maaltijd kregen, en methadon. Het avondeten vond plaats in een huiskamersetting. Het idee was om de gebruikers hiermee uit hun isolement te halen, beter zich op hen te hebben en contact te houden. Buurtbewoners, die aanvankelijk nogal sceptisch waren, regeerden nu enthousiast, De criminaliteit in hun wijk was sinds het experiment sterk afgenomen.
Wat gebeurt er hier precies? Er was een probleem en er is een oplossing voor gevonden. Zeker maatschappelijke problemen en dus ook maatschappelijke oplossingen maken grote kans in de media. Veel ondernemers zijn erg gefocust op de oplossing, maar benoem in jouw tekst ook echt het probleem.
In een volgend blog vertel ik je hoe je perslijst kan samenstellen. Want dat is jouw volgende stap…

Laat een reactie achter





drie × 3 =