Zo vergroot jij de kans op plaatsing in een magazine!

Ken je het gevoel? Je zit in een sollicitatiegesprek en naarmate het gesprek vordert en jij jouw enthousiasme voor de baan weet over te brengen, schuift je mogelijk, toekomstige werkgever verrast naar het puntje van zijn stoel. Zo werkt het ook met in de media willen. Net als bij een sollicitatie schrijf je een foutloze mail of persbericht waarin je de redactie vertelt wat jouw bijdrage kan zijn aan het magazine, maar ook waarom je nou juist voor dit tijdschrift hebt gekozen. Verdiep je daarin, maak er werk van!
Laat zien dat je de doelgroep, toon en stijl kent. Ik verbaas me er soms over hoe weinig moeite mensen hiervoor doen. Redacties krijgen iedere dag honderden verzoeken binnen. Maak er een sprankelend bericht van, waar ze niet omheen kunnen!

In de prullenbak of in the spotlights!

Zorg ervoor dat je een naam/ contactpersoon hebt, en het juiste e-mailadres. Zwervende persberichten, verzoeken en mailtjes krijgen toch vaak als eindbestemming de prullenbak in plaats van the spotlights. En in redactieland wisselt het nogal met het personeel. Even een belletje vooraf?

Vaste rubrieken

Veel magazines werken met vaste rubrieken. Als jij een fijn onderwerp pitcht en uitspreekt onder welke rubriek dit perfect zou passen, laat jij zien dat je jouw huiswerk hebt gedaan, en neem je de redactie werk uit handen! Wees slim en blader door tijdschriften, bekijk de inhoud. In Marie Claire bijvoorbeeld staat er iedere maand een: ’Dit wil je in augustus, september, etc.’ Hierin worden onder het mom doen, lezen, hebben, nieuwe producten opgenomen. Mooi toch als jouw boek of homemade tas daar een eervol plekje krijgt?

Wees creatief

Laatst werd ik aangesproken door iemand die een super mooi huisje in de verhuur had, verscholen in het groen, uitzicht over weide. Met een prachtig lichte woonkamer en riant bureau. Omringd door rust. Ze zei dat het met de verhuur niet zo goed liep, het huisje biedt plek voor slechts 1 à 2 personen. ‘Gezinnen moet ik steeds teleurstellen,’ vertelde ze. Ik heb haar geadviseerd haar product niet alleen in magazines gericht op toerisme te plaatsen, wat haar veel geld kostte en weinig opbrengst bood, maar er eens een item aan te wagen in een Schrijversmagazine. Schrijvers zitten namelijk heel graag alleen in een huisje, met rust, kalmte en koeien, en af en toe een mand eten voor de deur! Kortom, benader het eens van een andere kant, en jij krijgt jouw succesverhaal!

Laat een reactie achter





twaalf − negen =