Boekpromotie.. topsport of appeltje- eitje??

‘Boekmarketing is hard werken. Topsport.’ De schrijver die een consult met mij heeft geboekt en tegenover me zit, slaakt een diepe zucht. Ik snap die zucht. Een boek schrijven is a hell of a job. Het boek uitbrengen, zeker in eigen beheer is super leuk, maar ook een hele klus. Je hebt tijdens dat proces een heel team aan te sturen en ogen in je achterhoofd nodig die checken, checken, dubbelchecken of er echt geen fouten worden gemaakt. Is de opmaak goed? Doet de drukker wat-ie belooft, wordt alles keurig afgeleverd en ga zo maar door.

En dan, als je net denkt dat je de finish gehaald hebt, kom ik jou vertellen dat je weer aan de bak mag!

Gelukkig kun je flink veel zaken op voorhand regelen, dus ruim voordat die laatste punt van het manuscript gezet is, voordat jouw fysieke boek er is.

Dat anticiperend werken en denken geeft je niet alleen minder stress op het moment van lanceren, maar zorgt er ook voor dat je niet net achter de feiten aan loopt. En dat laatste zie ik echt veel gebeuren!

Even zeven tips:

1.           Schrijf alvast een goed basispersbericht waarmee je de media kunt bestormen.

2.           Maak contact met journalisten voor wie jouw verhaal interessant is. Media ( magazines) werken ver vooruit, het is dus verstandig om het verschijnen van jouw boek ruim op tijd aan te kondigen, anders is het voor hen oud nieuws. Vergeet de plaatselijke kranten en radiostations niet, zij zitten dichter op het nieuws, kunnen sneller schakelen.

3.           Bereid een presale (voorverkoop) voor. Wie ga je hiervoor benaderen en hoe? Stel adreslijsten en berichten op.

4.           Is jouw website al helemaal boekproof ingericht, inclusief leesfragmenten, goed beeldmateriaal en een bestelknop?

5.           Ga je jouw boeken ook offline verkopen? Denk aan tijdens een event of in jouw praktijk? Regel een mobiel pinapparaatje.

6.           In welke boekhandel komt jouw boek straks te liggen? Maak een afspraak met de boekhandelaar en leg een gunstige releasedatum vast. Wie weet kun je ergens komen signeren of kan er op een andere manier aandacht voor jouw boek worden gegenereerd.

7.           Richt je sociale mediakanalen goed in!

PS Mij heeft het erg geholpen een jaarplanning te maken. Want je wilt niet één week of één maand in de schijnwerpers staan met je boek, maar het hele jaar rond.

Wil je dat ik gericht met jou en jouw boek(idee) meedenk, -droom en -doe? Plan een puntkommagesprek in.

Mijn naam is Natasja Bijl, Ik heb een media-achtergrond en jarenlang als journalist gewerkt. In mijn rol als recensent heb ik tal van auteurs geïnterviewd en reportages gemaakt over het uitgeverijwezen en de boekhandel. Boeken zijn mijn first love!

Veel mooie boeken zien wellswaar het levenslicht, maar raken helaas niet bekend bij het grote publiek. Dit komt onder andere doordat veel (eigen beheer) schrijvers geen kaas hebben gegeten van boekmarketing of denken dat een boek zichzelf wel verkoopt. Nee, zo werkt het niet. Appeltje-eitje wordt het nooit, maar ik maak het wel graag een stuk makkelijker voor je!

Scroll naar top