De perfecte pre- sale, oftewel voorverkoop!

Ik hoor schrijvers wel zeggen dat ze niet per se heel veel boeken hoeven te verkopen, omdat het nooit hun intentie was om rijk te worden met schrijven. Kennelijk is het idee van de ‘arme schrijver’ al zo ingesleten dat we dat massaal okay vinden. Ik vind het onzin! Je wilt toch dat je boek gelezen wordt? En met veel lezers verdien je toch automatisch geld met je boek? Directe winst door de hoeveelheid boeken die je verkoopt, en wie weet verdien je ook indirect omdat je door je boek als spreker gevraagd wordt…

Ik geloof heel erg in een perfecte pre-sale: een succesvolle voorverkoop nog VOOR het fysieke boek er is! Zeker als je het boek in eigen beheer op de markt brengt, of voor een uitgeefvorm hebt gekozen waarbij je zelf een x-aantal exemplaren moet afnemen, of op een andere manier in je boek hebt geïnvesteerd, is die pre- sale een must!

Hierbij de voordelen van een goede voorverkoop op een rijtje:
*Met een fijne voorverkoop schep je financiële ruimte. Wellicht heb je al veel kosten gemaakt; denk aan een schrijfcoach, een redacteur of illustrator. Door mensen ertoe aan te zetten het boek op voorhand te bestellen en betalen, kun jij te zijner tijd de drukker etc. betalen.

*Ben je van plan je boek in eigen beheer uit te brengen, dan is het best lastig om vooraf te bepalen hoeveel boeken je moet laten drukken. Althans, ik vond dat lastig. Een hele bulk onverkochte boeken is erg deprimerend. Tegelijkertijd is te zuinig inkopen ook zonde. De stuksprijs wordt lager naarmate je meer exemplaren bestelt. Dat kan zomaar een euro schelen. Een voorverkoop geeft je alvast een aardig beeld van hoeveel boeken er straks in de eerste week de deur uitgaan. Je kunt er meteen een prognose op loslaten. Hoeveel boeken moet je verkopen om winst te gaan maken? Wanneer zou je dat omslagpunt kunnen bereiken?

*Een eerste groep lezers kun je een paar weken nadat je hen het boek hebt toegestuurd, om een fijne review vragen! Inzicht in wie dat zijn, bijvoorbeeld door een e-maillijst in Mailchimp aan te leggen, maakt het supermakkelijk om contact met hen te onderhouden. Omdat we te maken hebben met de wet op de vaste boekenprijs kun je jouw fanbase van het eerste uur geen korting geven op een volgend exemplaar, als dank voor die review. Wil je er toch iets tegenover stellen? Neem de portokosten bijvoorbeeld voor jouw rekening of verloot een boekenbon.
Mijn ervaring is dat via een nieuwsbrief om een review vragen minder goed werkt dan mensen even een persoonlijk mailtje sturen. Bij een nieuwsbrief denken lezers toch al gauw: Oh, dat doet die ander wel!
Waar kun je die reviews delen? Op social media, op je eigen website, of je vraagt om een review op Bol.com, als je boek daar in de etalage staat.

PS Verkoop jij jouw boek via Managementboek? Zorg dan voor een gespreide eerste verkoop. Managementboek ‘rankt’ op een constante eerste verkoop. Dan kom je in die bestsellerlijstjes en krijgt je boek een sticker.
Dus beter elke dag dertig boeken, dan op maandag honderd boeken en dinsdag niks. Dit kun je bewerkstelligen door subgroepen te maken op je maillijst.

Hoe kom je aan zoveel ‘eerste’ contacten? Wees laaiend enthousiast over je boek. Deel je verhaal op netwerkborrels en verjaardagen… en noteer namen en mailadressen van echt iedereen die zegt: ‘Laat het me vooral weten als het boek er is!’ Enne, vergeet je familie en vrienden niet, daar moet je het ook in dit geval van hebben!

Meer weten over jouw boekmarketing, een boek in eigen beheer uitbrengen, of wil je weten of ik van mening ben of en hoe jouw boek een succes kan worden? Neem vrijblijvend contact met me op!

Scroll naar top