Deel je persoonlijk drama of deel je carrièrelessen?

Veel ondernemers denken dat het delen van een verhaal in de media ze automatisch meer klanten, bezoekers, volgers en dus geld oplevert.
Ik geloof dit niet erg, sterker nog ik durf te beweren dat delen van verhalen zelfs afbreuk kan doen aan jouw imago en bedrijf. Hoe dan? Laat ik het je uitleggen. Redacties zijn altijd op zoek naar verhalen. Met name de persoonlijke, liefst dramatische verhalen doen het goed in bladen. In bijna elk magazine vind je ze. Een beetje de categorie: ‘ik en mijn huidziekte, dertig en al de derde burn-out te pakken, elke morgen een paniekaanval’.

RUM Roept U Maar
Journalisten verzinnen dit soort verhalen niet zelf, maar doen een oproep aan interviewkandidaten, bijvoorbeeld via RUM (Roept U Maar).
Er zijn vrouwen die op dergelijke oproepen reageren omdat ze hun ervaringen willen delen, maar er zijn er ook die er zakelijk naar kijken, het zien als een vorm van gratis PR. Marion is zo’n vrouw. Ze heeft met een burn-out te kampen gehad. Nu ze zich beter voelt, heeft ze van de nood een deugd weten te maken; Marion is een eigen praktijk begonnen om vrouwen met burn-outklachten te begeleiden. Ze vertelt hier graag over en neemt zonder enige aarzeling contact op met de journalist die hierover wil schrijven. Het gesprek loopt stroef. De journalist blijft erg lang hangen bij de periode waarin Marion als een zwak vogeltje thuis zat en niks meer kon, en net als Marion over haar bedrijf en al haar tevreden klanten wil beginnen, klapt de journalist haar notitieblok dicht en zegt: Mooi, ik geloof dat ik het zo wel heb.’
Dat het hier misgaat, is omdat Marion verkeerde verwachtingen had van het interview. Mijn tip is dan ook om goed na te vragen welke invalshoek de journalist met zijn/haar verhaal heeft. Weet waarvoor je tekent. In het geval van Marion werden het drie kantjes vol persoonlijk leed en slechts een minuscuul regeltje over haar praktijk…

Van leed naar lessen
Gelukkig kan het ook anders. Steeds meer magazines besteden aandacht aan vrouwelijke ondernemers, in rubrieken die puur over het ondernemerschap gaan. Wil je er als ondernemers iets mee opschieten, richt je dan liever op dat soort podia. Let op: journalisten zitten er niet op te wachten dat jij benoemt hoe goed je bent en hoe tevreden je klanten zijn. Dat is reclame!
Deel liever je tips, lessen, zienswijze, zodat je andere vrouwen tot inspiratie dient. Misschien heb je het idee dat je dan wel heel erg aan het weggeven bent, maar je helpt anderen en daarmee ook jezelf: jij krijgt die expertstatus.

Als we het over het delen van het wel en wee van het ondernemerschap hebben, mag je wat mij betreft heel eerlijk en open zijn. Mensen vinden het juist mooi als een succesvolle kunstenaar vertelt ooit begonnen te zijn met een schildersezel van marktplaats en drie kleuren verf. De ‘van zolderkamer naar luxe kantoorgebouw’ verhalen spreken tot onze verbeelding en blijven hangen. Ieder weldenkend mens snapt ook wel dat een ondernemer niet zonder slag of stoot van niets iets is geworden. Laat de lezer meegenieten van die reis!
Ervaar je zakelijke struggles; deel ze gerust, maar gedoseerd. Dit geldt ook voor de sociale media. Als je dagelijks van alle kanten meelevende reacties ontvangt als: kop op, sterke vrouw ik denk aan je, houd je taai, ach,, wat rot voor je, na regen komt zonneschijn… dan word het echt tijd voor een andere verhaallijn.

Laat een reactie achter