Het boek dat zichzelf verkoopt, moet nog geschreven worden

Het boek dat zichzelf verkoopt, moet nog geschreven worden- Zo speel jij jouw boek wel in de kijker!

Als journalist/ recensent heb ik de afgelopen jaren ontzettend veel mensen geïnterviewd, waaronder ook veel schrijvers, onder andere voor Bol.com Leesmagazine en schrijversmagazine. Dit waren zowel schrijvers die hun boeken bij grote, gerenommeerde uitgeverijen of de kleinere uitgeverijen uitbrachten, of auteurs die het pad van self-publishing bewandelden. Een ding hadden deze schrijvers vaak met elkaar gemeen: ze vonden dat er te weinig media-aandacht was voor hun boek en de verkoop tegenviel. Ja, zelfs bekende schrijvers klaagden hierover. Bij de uitgeverij liepen ze niet hard genoeg om hun boek aan de man te brengen of waren ze een krappe maand na lancering alweer druk met de marketing van het volgende veelbelovende boek. Of degene die het boek zou ‘behartigen’ was plots ziek/op vakantie/ niet capabel/ 5 minuutjes eerder naar huis gegaan, waardoor dat ene interview met Eva Jinek net niet doorging. O en die mail van de krant hadden ze ook over het hoofd gezien, oepsie, druk, niet aan toegekomen. Ja, dit is de praktijk!

Je legt het lot van je levenswerk toch niet in handen van een stagiair?
Ik vraag schrijvers vaak: “Hoe heb je de PR van je boek geregeld?” en krijg dan als antwoord: “O, dat regelt de uitgever allemaal voor mij.” Maar is dat wel echt zo?
Ik heb een hard hoofd in dat ‘allemaal’, durf er vergif op in te nemen dat er maar heel weinig tijd en geld aan de promotie van jouw boek wordt gespendeerd en ben zelfs van mening dat JIJ de aangewezen persoon bent om die de Media-machine van jouw boek op gang te helpen en te houden. Toch nog even een mailtje eruit, dat ene telefoontje, die ene journalist… Jij hebt die drive, die wilskracht, die passie. Het is immers jouw boek, jij voelt die urgentie… niet voor niets heb je er maanden of jaren aan gewerkt. Je legt het lot van jouw levenswerk tot niet in handen van een stagiair? (excuus, ik breng het een beetje gechargeerd, er zijn ook kanjers in het boekenvak die wel alle registers opentrekken, maar je snapt ‘m!)

Mediastrategie
Dus schrijvers kom in actie! Denk na over je mediastrategie, nog voor het zetten van die ene laatste punt en ga zeker niet achteroverleunen. Je boek bijna af? Gefeliciteerd! En door naar hoofdstuk twee: de promotie!

Boek hier jouw strategiegesprek aan. Anderhalf uur sparren over de mogelijkheden van jouw boek!

Scroll naar top