Maak werk van media!

Maak jij al plannen voor 2019? Misschien wil je komend jaar de media bestormen? In magazines staan?
Met je verhaal en expertise in de media komen is geen toevalstreffer, zoals veel mensen wel denken, maar vraagt om een goed plan, plus flink wat voorwerk.

Wacht eens even, waarom zou ik in hemelsnaam al die moeite doen?
Mensen die in de media verschijnen, winnen aan vertrouwen, krijgen de expertstatus en meer potentiele klanten en volgers.
Daarbij staat een artikel goed op je website, nieuwsbrief, sociale media, etc.

Okay, hoe ga ik te werk?

  • De doelgroep
    Ga naar de betere boekhandel of bibliotheek en bekijk eens in welke magazines jouw verhaal zou passen. Denk daarbij aan de doelgroep, voor welk type man/ vrouw schrijft dit magazine? Wat vindt de lezer interessant? Wat is zijn of haar leeftijd?
    Veel mensen zeggen dat ze in de LINDA willen. Heb jij je er echt in verdiept voor welk publiek de LINDA bedoeld is? En maak je kans?
    Op internet vind je dit soort doelgroep info ook.
    Dit staat er bijvoorbeeld bij het magazine Marie Claire: Marie Claire is de internationale fashionglossy die Nederland al 25 jaar dat fijne ‘joie de vivre’ gevoel geeft. Joie de vivre in haar Fashion-, in haar Beauty-, en in haar Werkreportages. De dynamische vrouw met oog voor stijl vindt in Marie Claire wat ze nodig heeft om álles uit het leven te halen.

  • De rubriek
    Heb je ‘jouw’ magazine gevonden, bekijk dan eens welke vaste rubrieken het blad hanteert. (terugkerende rubrieken) Kun jij jouw verhaal bij een redactie pitchen en er meteen bij vermelden onder welk ‘kopje’ het zou passen? Daarmee vergroot je namelijk wel je kansen.
  • De juiste persoon
    Elk tijdschrift heeft een colofon met daarin de e-mailadressen van de redactie. Ideeën pitchen doe je bij de chef- redacteur.  Een hoofdredacteur houdt zich met andere dingen bezig. Doe er je best voor om een direct mailadres te bemachtigen en een naam.
  • De journalist
    Erg handig is het om contact te leggen met (freelance) journalisten die regelmatig over jouw vakgebied schrijven. Je vindt hun namen onderaan bij het artikel. Journalisten hebben bijna altijd een website, en anders kun je via sociale media vaak wel achterhalen voor welke glossy’s ze nog meer schrijven.  Ik werk veel met ervaringsdeskundigen, mensen uit het veld die ik altijd mag bellen als ik bijvoorbeeld iets over gezondheid, voeding, relaties, arbeidsrecht of seksualiteit wil schrijven. Hun tips en expertise verwerk ik als ‘gesproken tekst’ in het item, uiteraard met naamsvermelding en website.

 

Laat een reactie achter