Met jouw boek aanhaken op de actualiteit! – vandaag hot news, morgen kattenbakvulling…

Ik heb een afspraak met Renske, de auteur van het boek Love is in the Air. Renske heeft 14 jaar als stewardess bij KLM gewerkt en heeft wegens gezondheidsklanten met pijn in het hart haar baan opgezegd. Ze hield van het luchtvaartbedrijf en van de mensen die ze op haar route tegenkwam. ‘Vliegen is niet zomaar een baantje, het is een way of life,’ verzucht ze. Na haar ontslag viel ze in een groot, zwart gat.

Jouw verhaal als een verhaal voor velen! 

Op het moment dat ze bij mij aan de keukentafel aanschuift en we het over boekpromotie hebben, rommelt het gigantisch binnen KLM. De coronacrisis heeft onze blauwe vogel getroffen, werknemers staan aan de grond en houden hun adem in voor wat er komen gaat. Morgen presenteert KLM de cijfers en zal hun topman vertellen hoe nu verder.
Renske heeft al eerder persberichten over haar boek verstuurd, maar daar kwam nauwelijks reactie op. ‘Nu meteen weer een persbericht sturen!!!!’ verzeker ik haar met klem. Waarom opeens zo’n haast zul je denken? Nou, omdat het verhaal van Renske opeens het verhaal van velen is geworden en KLM in deze crisis een beetje van ons allemaal is. We kunnen haar boek nu breder trekken! Er zal ongetwijfeld meer interesse in zijn.

Die avond nog maak ik een persbericht voor haar op. Renske keurt het goed, we appen nog wat over en weer en ik geef haar mijn medialijst.
De volgende dag staat er een paginagroot artikel in de Stentor. Zowel in de papieren versie als online, en dat terwijl zij eerder geen succes had met haar persberichten. Ook is ze te zien bij RTL 4. De Gelderlander toont interesse. VROUW- Telegraaf, de radio.
Ik voorspel dat er deze week nog wat media-aandacht zal volgen.

Zo kun je snel schakelen in het benaderen van de pers:

1. Zorg dat je al een goed basispersbericht hebt. Zodra er iets speelt rondom jouw thema buig je dat persbericht naar de actualiteit toe.
2. Leg op voorhand een complete medialijst aan. Nog beter is het als journalisten al van je bestaan weten.
3. Deel veel op sociale media, met de juiste hashtags. Journalisten taggen mag! .
4. Verzin een goede kop en gebruik die ook als prikkelende onderwerpregel voor je e-mail bericht.
5. Een hele belangrijke: zorg je beeldmateriaal op orde is. Zeker als het om de actualiteiten gaat en redacties snel moeten schakelen is er geen tijd om heen en weer te mailen over beschikbaar beeldmateriaal. Benadruk dat dit volop aanwezig is en rechtenvrij te gebruiken. Voeg wat foto’s toe.

Snel zijn,  dat is waar het om gaat. Misschien zelfs ’s avonds of in het weekend wat uurtjes doorhalen en verder een kruis door je agenda.
Het ijzer smeden als het heet is. Want wat vandaag hot news is, is morgen misschien al niet meer in trek of kattenbakvulling. Grijp de kans op media-exposure met beide handen aan!

 

Meer weten over boekpromotie of het schrijven van een prikkelend persbericht? Neem contact met me op!

Scroll naar top