Skip to content

Opeens heeft iedereen een dikke, vette WHY. Iets meer WHAT en HOW graag!

Als taalfanaat word ik vaak gevraagd mee te denken over websites, en teksten. In mijn rol als journalist/ mediaconsultant vind ik websites natuurlijk ook heel interessant. Waarom? Omdat ik … als het goed is… op een website precies kan zien wat iemand doet, welke expertise iemand heeft en wat het aanbod is. Aan de hand van die info beslis ik of ik deze persoon al dan niet ga bellen voor een interview. Is dit de expert die ik zoek en die mij dingen kan vertellen die ik zelf (nog) niet weet? Want daar gaat het om, hè mensen… dat ik dingen hoor te horen krijg die ik niet zelf had kunnen verzinnen! Dan ben je interessant voor een interview met een journalist of redacteur.

Ik zweef werkelijk weg bij jouw website!
Nu word ik de laatste tijd naar de meest mooiste websites verwezen, met prachtige foto’s en een in alles doorgevoerde huisstijl, alleen krijg ik bij het bekijken van die websites vaak een beetje een zweverig gevoel en helemaal geen antwoord op mijn wat- vraag: Wat doe je nou eigenlijk? Wat bied jij precies aan? Ik ben ongeduldig, heb geen zeeën van tijd, dus als mijn wat-vraag niet snel beantwoord wordt, is de kans groot dat ik verder ga zoeken naar een betere kandidaat voor een interview. Loop jij je media- moment mooi mis.


Is die WHY zo belangrijk in communicatie?

Hoe ontstaat die vaagheid? Wat me opvalt is dat iedereen opeens tegenwoordig een hele grote WHY heeft en dat van de daken schreeuwt. Die WHY is ook prominent aanwezig in de communicatie. Maar eerlijk is eerlijk, jouw WHY maakt het er voor een journalist of website- bezoeker niet per se duidelijker op. Fijn dat jij de planeet een warm hart toedraagt, vrouwen wil empoweren, de mensheid wil helpen, maar wat doe je dan precies? Hoe denk je dat aan te pakken?
Je weet wilt niet weten hoeveel mailtjes ik per dag ontvang van vrouwen die als welgemeende maar vage WHY hebben dat ze andere vrouwen in hun kracht willen zetten.
“Wat doe je dan precies?”
“Ik zet vrouwen in hun kracht.”
“Maar wat is je product en doelgroep dan?”
“Nou gewoon alles.”
“En hoe doe je dat?”
“Eh….”

Mijn advies is om je WHY of je de wereld dienende hoofddoel (de aarde een mooiere plek maken, meer bewustwording creëren, etc.) in je communicatie iets naar de achtergrond te verplaatsen en zaken veel concreter te maken. Jij weet vast heel goed waar je het over hebt, maar voor mij is ‘vrouwen empoweren, of nog mistiger: vrouwen helpen… nogal vaag. Vergeet dus vooral je WHAT en HOW niet.

Breng ik het er zelf dan zoveel beter vanaf?

Ik schrijf, vanuit het concept STERKE VERHALEN, interviews en reportages voor diverse magazines en redacties. Daarnaast adviseer ik ondernemers hoe ze aandacht van de media kunnen genereren. Vanuit mijn ervaring als freelance journalist weet ik precies aan welke content de verschillende media behoefte hebben. Voor mijn klanten bedenk ik verhalen met journalistieke invalshoeken. Op die manier krijgt het bedrijf exposure en naamsbekendheid. Waarom STERKE VERHALEN? Omdat ik geloof dat we elkaar met ‘sterke verhalen’ kunnen inspireren, in beweging kunnen brengen, en omdat verhalen voor meer verbinding zorgen.

Kun jij ook een stukje tekst maken met je WHAT, HOW en WHY? Zorg dat jouw mailtjes naar redacties, journalisten of eventuele klanten alle drie die ingrediënten bevatten. Wel zo compleet!

PS. Ik werk ook graag samen met mensen die de planeet, de natuur, de mensheid een warm hart toedragen, empathisch zijn en liefdevol. Laat dat duidelijk zijn!

Laat een reactie achter