Van schrijven word je niet rijk? Maar wel erg gelukkig!

Ik weet nog goed dat een jonge schrijver dat ooit tijdens een interview tegen me zei. Niet rijk worden of er bijna niks aan overhouden? Hoe zit het nou met kosten en baten? En hoe makkelijk of moeilijk is het om wel wat aan een boek te verdienen? Even wat feiten op een rijtje dan maar!

*Per jaar debuteren er zo’n veertig schrijvers, en dan hebben we het enkel over debutanten van de bekende, traditionele uitgeverijen.
* Hanteer je een ruimere marge en neem je ook literaire non-fictie en thrillers mee, dan zijn het er ruim honderd.
*Ben je nog ruimdenkender en tel je debuteren in eigen beheer ook mee, dan kom je zomaar aan duizend debutanten per jaar!*
* Via traditionele uitgeverijen verdien je zo’n 1.76 euro per verkocht boek. Plus minus 10% van de verkoopprijs, wat ook wel royalty’s worden genoemd.
* Dit bedrag wordt eens per jaar – meestal het kalenderjaar erop – toegekend.
* Soms werkt de uitgeverij met een voorschot.
* De uitgeverij neemt doorgaans alle kosten op zich, denk aan: cover, redacteur, drukkosten, voorraad, administratiekosten. Maar ook de kosten voor transport en het onderbrengen bij Centraal Boekhuis, etc.
* PR is vaak iets wat je samen doet, de uitgeverij en jij… De grotere uitgeverijen zien doorgaans meer kans om ‘jou’ in kwaliteitskranten te krijgen of op radio/tv. Vaak in de vorm van recensies.

De wat kleinere uitgeverijen vragen jou als beginnend schrijver zelf in het beginstadium mee te investeren. De constructies verschillen enorm!
Zo draag je samen het risico. Het lijkt al met al dat er heel weinig voor de schrijver overblijft op deze manier. Dat is ook zo! Het is alleen niet waar dat het die kleine uitgeverij is die zo grof ‘aan jou’ verdient. De boekhandel rekent immers ook nog op een boekhandel-korting, waardoor er (na aftrek van alle kosten) vaak minder dan de helft van de verkoopprijs overblijft. Daarbij is het voor een uitgeverij best een risico om voor een debutant te kiezen, want hoeveel mensen zullen dat boek echt willen lezen? Geen wonder dus dat de kleine uitgeverij om een investering van jouw kant vraagt. In geld, maar ook tijd/PR- activiteiten.
Bij een tweede boek kan dat al weer heel anders zijn, zeker als het eerste boek goed liep. Het is NIET zo dat elke uitgeverij erin slaagt jouw boek in de schappen van de winkel te krijgen. Vergis je daar niet in!

En dan is er uitgeven in eigen beheer. Dat betekent dat je zelf voor alle kosten opdraait: redacteur, persklaar maken, cover, binnenwerk, drukkosten, pr-kosten, ISBN-nummer, CB, etc. Deze optelsom weerhoudt veel mensen ervan om voor deze niet-traditionele manier van uitgeven te kiezen. Vaak voelt het alsof ze heel veel moeten regelen, waardoor ze door de bomen het bos niet meer zien…
Ik weet uit eigen ervaring dat het in sommige gevallen raadzaam is om dat uitgeven in eigen beheer juist wel te doen! Heb je een groot netwerk? Geef je lezingen? Ben je zelf een ware PR-tijger? Dan is deze vorm lang niet gek! Mogelijk zelfs financieel de betere optie.
Twijfel je wat wijsheid is? Boek bij mij een punt/komma gesprek. Samen bekijken we wat voor jou het meest aantrekkelijk is, plus ik adviseer je over de te nemen (media) vervolgstappen!
Misschien ten overvloede: ik spreek veel teleurgestelde schrijvers, auteurs die meer van hun boek en de verkopen hadden verwacht. Laat je vooraf goed informeren!

*Bron: SchrijvenMagazine, uit item van de hoofdredacteur.

Scroll naar top